Fotky k číslům 1, 3, 7, 8, 13, 14, 16, 17, 18, 20, 21, 22, 23 a 24 pořídily během vycházky Jana Hubková a Lenka Kymličková. Čísla 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 18, 19, 20, 21, 23 jsem fotografovala já 21. září a 27. října; moje fotky jsou v pravém dolním rohu označené písmenem b.
Projekt dělal Gočárův žák Josef Šolc (který zemřel před několika roky, doživ se více než devadesáti let) pro firmu Jaroslava Stockara-Bernkopfa (jenž se za války hlásil k Němcům).
Blok domů ve stylu pozdního funkcionalismu dokončený roku 1938 se záměrem vybudovat multifunkční dům (s kavárnami, obchody atp.) Je v něm použit heraklitový obklad stropu (poprvé v kině v Baťově Zlíně). Jeden z prvních domů s výtahem a elektrickými, nikoliv plynovými sporáky, řadí se tedy k tzv. elektrickým domům. Vyznačuje se polootevřeným půdorysem, to kvůli dobrému osvětlení všech bytů. Byt majitele byl situován, oproti dřívějším zvyklostem, do posledního patra (s rozvojem automobilového průmyslu ztratily byty v přízemní části na své lákavosti, do nejvyššího patra krom toho jezdil výtah a nabízelo lepší výhled a případně terasu). Dále dům vyniká keramickými obklady, lodžiemi a sklobetonem.
Jan Vítek, Janákův žák, který pro Baťu hojně pracoval.
Dnes v něm sídlí lékárna, ale dal ho postavit Baťa a původně tam také měl prodejnu (ta je dnes naproti ve výše zmíněném bloku).
Martin Reiner byl pro svůj židovský původ v roce 1938 od projektu vyhnán, podpis pod projektem tedy patří Duškovi. O Martinu Reinerovi si můžete přečíst například v časopisu zlatý řez.
Reinerova architektura je nápaditá, povšimněte si zejména nárožních balkónů a pásových oken, jejichž linie je vtipně přerušována okny francouzskými.
Ohmanův a Loosův student Rudolf Wels (Loosovi, který neuměl kreslit, kreslil perspektivy). Mnoho jeho staveb (všeho druhu - vil, dělnických kolonií...) se nachází na Sokolovsku a Karlovarsku). Jeho otec napsal kroniku svého rodu, kterou v samizdatu vydal básník Zbyněk Hejda a vyšla i po revoluci. Více se o něm můžete dozvědět také na archiwebu a na stránkách jemu přímo věnovaných.
Pro Welse typický kónický vstup (je to jeden z jeho šesti, poměrně luxusních, domů v Praze).
Návrh pochází již z roku 1959 od architekta Edela, Frágnerova žáka.
V roce návrhu byl dokončen například i hotel Internacional, přesto i tehdy bylo možné stavět podle západoevropských vzorů. Dostavěn byl roku 1967. Na fasádě si povšimněte slunolamů.
Architekti Oldřich Tyl a Bohuslav Fuchs (více o něm se dozvíte opět na archiwebu).
Stavba byla dokončena roku 1928 a ve své době to byla jedna z největších budov v Evropě, srovnávaná například s budovou Fiatu v Turíně, na jíž střeše byl zkušební okruh. Když byl v Praze Le Corbusie, jeho průvodci se mu veletržním palácem chlubili a francouzský architekt trochu žárlil, jelikož on sám v té době ještě žádnou tak velkou budovu nepostavil. Odškodnil se aspoň kritikou čtvercových oken v zadní části, která nerespektovala pravidlo zlatého řezu. Řečená okna vůbec stojí za pozornost, protože profil stavby je v tomto místě lehce prohnutý, což je efekt, kterého se za použití vyzdívaného železobetonu dosahuje jen obtížně.
Alois Masák, jenž zemřel po první světové válce a postavil mimo jiné řadu secesních domů v Ovenecké. S oblibou fasády zdobil motivem dravců, i když zrovna u tohohle domu udělal výjimku.
Jan Zeyer, bratr básníka Julia Zeyera.
Postaveny v osmdesátých a devadesátých letech devatenáctého století. Jsou zdobeny sgrafity a podepsané architektem na fasádě; jeho inicály zdobí i štíty. Zeyer je nejspíš autorem i toho žlutého novobarokního domu (č. p. 695) uprostřed.
Sgrafito je typická renesanční a novorenesanční technika zdobení fasády, jež má napodobovat nákladnější rustiku, tedy ploché kvádrování vyznačované mělčími nebo hlubšími spárami v omítce. (Kdežto sgrafito je rýsování v dvouvrstvé omítce, jejíž vrchní vlhká vrstva se proškrabuje na spodní suchou vrstvu, přičemž svrchní omítka je zpravidla světlá a spodní tmavá; je-li tomu naopak vzniká obrácené sgrafito, nebo-li kontasgrafito. Výjimečně se proškrábané plochy dotatečně obarvují.)
Alois Masák, podepsaný v průčelí.
Nárožní dům z roku 1914 s fasetovou věžičkou, na níž je patrný vliv kubismu.
František Novotný.
Dům ve stylu klasicizující secese (vizte hlavice sloupů a podobně) z let 1913 a 1914. Naproti tomu okolní domy se řadí ke geometrické secesi.
Emanuel Hruška, žák Gočárův.
Nárožní funkcionalistický dům z let 1937 až 1938.
František Kubelka (dělal především interiéry).
Funkcionalistická budova (její již ne tak pěkné sousedy projektoval jiný architekt) z let 1935 - 1937. Vnitřní prostor je zakončen efektní modrobílou sklobetonovou apsidou.
Martin Reiner, Žid s maďarským občanstvím, což ho zachránilo před koncentračním táborem, jen konec války strávil v Terezíně. Po válce na architekturu zanevřel a pustil se do sochání moderních plastik z kamene (nedělal si žádné modely, sekal rovnou). Vážili si ho například Zoubek a Janouškovi. Stejné jméno nosil i pražský pozdně renesanční stavitel v polovině sedmnáctého století.
Tuto chráněnou památku zdobí pro Reinera typické kruhové okno a nenápadný „trezorový“ vstup se zaoblenou markýzou (Reinerovy domovní vchody patří k těm nejhezčím vůbec). Sloupy vevnitř byly obloženy zrcadly, takže to připomínalo vstup do paláce. Byl postaven kolem roku 1938.
Evžen Rosenberg, slovenský Žid, který ještě před válkou emigroval do Anglie, kde vystavěl na sto domů. Žák Gočárův. O jeho prvních realizacích se píše na stránkách architekt.sk. Je také autorem domů při ústí pasáže spojující ulice Ve smečkách a Štěpánskou.
Nájemní funkcionalistické domy "dvojčata" se zajímavě řešenými dvojitými bočními okny, která dovolují vybudovat mezi skly třeba skleníček. Balkónová zábradlí jsou, jak je pro Rosenberga příznačné, z perforovaných nerezových desek. Jeden z domů má atypické dřevěné obklady.
Josef Gočár.
Gočárův pozdní, funkcionalistický výtvor z roku 1938 se zaobleným průčelím a ustupujícím nejvyšším patrem.
Vomáčka a Schaffer.
Stavební úřad hlavního města Prahy dával přednost neorenesančním školám, tato opatrná secese z počátku dvacátého století je tedy výjimka.
František Mikš, který se později v jedné z věží oběsil. Byl Mokrovým asistentem a spolupracoval s ním na stavbě sv. Prokopa na Žižkově nebo sv. Ludmily na Vinohradech.
Postaven v roce 1911 v neogotickém stylu, který se v té době už nenosil (na výsluní byl národní) - je to také poslední neogotický kostel v Praze. Vyčítaly se mu i mokrovská ukončení věží v severoněmeckém duchu. (Tato nechuť vedla tak daleko, že architekti sousedních elektrických podniků věže kostela z fotografií svého díla vymazávali.) V levé věži je zavěšen Zvon svobody, darovaný prezidentovi Masarykovi prezidentem Wilsonem.
Josef Kříž a Adolf Benš. Druhý jmenovaný byl Kotěrův žák a projektoval mimo jiné i staré letiště v Ruzyni.
Je to první stavba dokumentovaná od samého počátku filmovou kamerou (na jejím místě stával pivovar a další tovární budovy, které v devatenáctém století vystřídaly domky obce Bubny vzniklé u brodu přes Vltavu; tam se zas od roku 1912 klene Hlávkův most od Janáka se Štursovými sochami, první betonová konstrukce svého druhu - ani ten si nezachoval svou původní podobu, neboť byl kvůli rotvoji automobilové dopravy rozšířen a sochy byly přestěhovány o kus dál). Když se pořizovaly fotografie, autoři nelibě nesli vykukující věže sv. Antonína, jehož styl se jim hrubě nelíbil, a tak je ze snímků vymazávali, podobně jako Havlíček umazával vodárnu z obrázků Molochova.
O její výstavbu se zasloužil ředitel elektrických podniků ing. Eustach Pelcl, milovník moderní architektury, pro nějž pracovali Josef Kříž a Marian Černý. Původně měly vzniknout paláce dva.
Stavba se táhla od roku 1928 do roku 1935, jelikož bylo třeba se vypořádat s pískovým podložím. Je z ní cítit Le Corbusieův vliv, je multifunkční, v hale s jedinečnými ochozy stávala Masarykova busta, opláštěna je rakovnickou keramikou. Po Havlíčkovu mrakodrapu je to druhý pražský dům s americkou klimatizací, kterou architekti vyvedli ve dvou chladicích věžích s kontrastním tmavým větráním. Zajímavostí jsou takové výklopná ocelová americká okna.
Podle amerického vzoru zde byla zřízena první závodní jídelna, v jejíž kuchyni byly mimo jiné i dosud nevídané roboty na mletí masa, míchání těsta a podobné, které inspirovaly malíře Františka Grosse, jenž tam chodil na obědy, k namalování slavného obrazu.
Postavena v osmdesátých letech dvacátého podle Reichelova projektu.
Richard Klenka rytíř z Vlastimilu, podivín, který odešel studovat nikoliv do Vídně nebo do Mnichova, jak bylo zvykem, ale do Paříže, kde se podílel například na výstavbě pavilonu pro světovou výstavu v roce 1900. Miloval detaily.
Podobné, neboť od téhož autora, jsou dům U synagogy v Pařížské a jeden z domů na Janáčkově nábřeží. Tenhle styl můžeme nazvat eklektickou secesí.
Soutěž vyhrál Oldřich Lyska, ale jeho projekt byl příliš výstřední, a tak budovu postavil Jaroslav Resler, žák Kotěry a Ohmana.
Stavba pochází z poloviny dvacátých let a je inspirována, podobně jako Kotěrův palác Adria, severoitalskými paláci. Ač ji řadíme k modernímu klasicismu, její interiéry jsou art decové a obložené bílými kachlíčky, což kanceláře velmi rozjasňuje.
Pavel Albert Kopetzky.
Z roku 1935. Jeho vstup je obložený černým kamenem.
Jan Šebánek, Gočárův žák, kterého miluje David Vávra.
Je z roku 1928 a je to jediná Šebánkova pražská stavba. První dům se zaobleným průčelím. Ustupující patra mají evokovat zaoceánské parníky.
František Velich, architekt ve službách stavebního úřadu hlavního města Prahy.
Objekty postavené zmíněným úřadem, typicky hřbitovy, kanalizace, školy, nemocnice, mosty, se poznají podle znaku hlavního města nebo lva zakomponovaných do fasády.
Takové lázně se sprchami a vanami musely stát v každé čtvrti. Nad nimi vykukuje barokní, původně románský ze třináctého století, kostel sv. Klimenta a škola ve stylu francouzské renesance.